MITEN HYVÄ FACEBOOK-MAINOS RAKENTUU?

Millainen on hyvä Facebook-mainos?

Kun lähdet suunnittelemaan Facebook-mainosta,

ota aina huomioon kolme rakennuspalikkaa, joista jokainen mainos koostuu.

Hyvän Facebook-mainoksen kaava = 

idea + sisältö + tekninen toteutus

IDEA

 

Kaikki lähtee ideasta. Se voi olla lähestymistapa, jota käytät kerran. Se voi olla sisällöllinen konsepti, jota käytät useasti. Idea tai konsepti linjaa sen, miten lähestyt asiaa.

 

Ideasta tai konseptista – kumpaa nimitystä haluatkaan käyttää – toimii hyvänä esimerkkinä Fazerin Puikula, joka muokkautuu aina ajankohtaan sopivaksi. Sisältöä voi muuttaa loputtomasti, perusidea pysyy samana.

Minkälainen idea sitten toimii?

Facebookin mukaan käyttäjät haluavat nähdä feedissään sisältöä, joka on:

 

informoivaa

viihteellistä

Se, mikä on toiselle informoivaa, ei sitä toiselle olekaan. Viihteellisyyskin on hyvin henkilökohtainen kokemus: toinen voi viihtyä söpöjen kissakuvien parissa, toiselle hauskat meemit ovat se koukuttavin sisältömuoto. Koska tyhjentävää tai yksiselitteistä vastausta ei ole, mieti asiaa oman brändisi kautta.

SISÄLTÖ

 

Kun konsepti on luotu ja idea mietitty, tarvitaan siihen sopivaa sisältöä.

 

Sisältöä ovat:

kuva- ja videomateriaali

teksti

mahdollinen linkitys

Muista, että Facebookissa – teitpä sitten maksettua mainontaa tai orgaanisia julkaisuja – käyttämäsi sisältö ratkaisee, sitoudutaanko siihen ja viekö se sinua kohti tavoitettasi. Sisältö koostuu siinä käytettävästä visuaalisesti materiaalista ja siihen yhdistettävästä tekstistä. Hyvin harvoin toimii ratkaisu, jossa hyödynnät ainoastaan jompaa kumpaa: kuvat ja videot kaipaavat seurakseen tekstiä, teksti yksinään – huippuunsakin viritettynä – toimii aniharvoin. Myös käytettävät linkitykset kannattaa harkita tarkoin: jos käytät linkkiä, sen tulee sopia muuhun kokonaisuuteen.

Mieti alla olevaa postausta: mitäpä jos siinä ei olisi ollenkaan tekstiä? Tai jos siinä ei olisi lainkaan kuvaa. Kiinnostuisitko siitä?

TEKNINEN TOTEUTUS

 

Facebook-mainoksen tekninen toteutus on viimeinen silaus. Onnistumisen kannalta ratkaisevaa on, oletko valinnut oikean tavoitteen, ajoittanut mainontasi oikein ja tehnyt relevantit kohdennukset.

 

Mieti ainakin seuraavat asiat huolella läpi ennen kuin lähdet tekemään teknistä puolta:

tavoite

kohdennus

budjetti

Facebook-mainoksia voi hallita kätevällä mobiilisovelluksella.

Löydät sen sovelluskaupasta nimellä Facebookin mainosten hallinta (Facebook Ads Manager). 

KAIKKI OSA-ALUEET TARVITAAN


Jos poistat Facebook-mainoksen kaavasta yhden osa-alueen, toimivuus kärsii. Idea voi olla briljantti, mutta heikko sisältö pilaa sen. Sisältö voi olla timanttista, mutta kantava idea puuttuu. Jos idea ja sisältö ovat kuosissa, mutta teknisen toteutuksen puolella ontuu, yhtälö kärsii.

 

Muista siis kaikki osa-alueet paitsi itse toteuttaessasi, myös ulkoa ostaessasi. Voit ulkoistaa minkä tahansa osa-alueen, mutta muista, että lopputulos syntyy kaikkien kolmen palikan yhteispelistä. Voit ostaa ulkopuolelta myös kaikki kolme palikkaa. Silloin toteuttajan on hyvä olla perillä päätavoitteestasi, kohderyhmästäsi ja käytettävissä olevasta budjetista.