• POKS

Viisi some-markkinoinnin virhettä - sorrutko sinä näihin?

Päivitetty: 11o heinä 2018

1) Et suunnittele


"Julkaisemme silloin, kun mieleen tulee jotain kivaa."


Kymmenen vuotta sitten kaikkea someen liittyvää ajateltiin pelkkänä puuhasteluna; epämääräisenä hömppänä. Onneksi sosiaalisen median tunnustetaan nyt olevan strategisen viestinnän ja markkinoinnin merkittävä kanava. Merkitys ymmärretään, mutta – tekemistä ei silti välttämättä suunnitella niin kuin tarve vaatisi. Tekeminen ei voi olla yksittäisen asiasta innostuneen työntekijän harteilla tai satunnaisesti iskevän inspiraation tuotosta. Kaikki lähtee hyvästä suunnitelmasta, joka on mietitty kanavakohtaisesti ja tavoitteellisesti. Ja ei, suunnitelma ei suinkaan poissulje matkan varrella syntyneitä hyviä ideoita tai ajankohtiin liittyviä oivalluksia. Itseasiassa ennakkoon hyvin tehty suunnitelma monesti jopa aikaansaa lisäideoita, kun kokonaisuus on ensin kirkkaasti hahmoteltu ja teemoitettu.


2) Seuraat tykkäyksiä


"Sivuillamme oli tosi onnistunut arvonta. Siihen tuli satoja tykkäyksiä ja reaktioita."


Kiva juttu! Tärkeämpi juttu on kuitenkin se, että edistikö arvonta sille asettamiasi tavoitteita? Näkyikö se piikkinä myynnissä? Saitko sen seurauksena paljon potentiaalisia uusia asiakkaita, jotka tilasivat uutiskirjeesi? Vaikka arvonnat ja kilpailut aikaansaavat yksittäisiin julkaisuihin helposti sitoutumista, tulisi toiminnan myös edistää liikentoimintaasi ja sataa laariisi tuloksina. Tykkäys ei ole sama asia kuin maksava asiakas.


3) Et käytä rahaa


"Teemme tosi paljon markkinointia, meillä on esimerkiksi Facebook-sivut."


On virhe olettaa, että sosiaalinen media on ilmainen media. Ehei, ei riitä edes alkuun, että yritykselläsi on Facebok-sivut tai Instagram-tili. Ensinnäkin: kanavissa tulee olla käyttäjien kannalta relevanttia sisältöä. Toisekseen: sisällön suunnittelu ja tuotanto maksaa – jos ei rahaa niin aikaa. Ja kolmanneksi: jotta sisältö tavoittaisi vähintään olemassa olevat seuraajat, vaatii se taakseen mainosrahaa. Facebook muuttaa algoritmiaan jatkuvasti (sama koskee Instagramia, sillä Facebook omistaa myös sen) ja julkaisujen orgaaninen näkyvyys laskee aina vain enemmän. Muista, että Facebook on yksi maailman suurimmista mainosmedioista. Sitä taustaa vasten tarkasteltuna on helpompi ymmärtää, että näkyvyydestä on maksettava myös riihikuivaa.


4) Odotat tuloksia välittömästi


"Tarvitsisin uusia asiakkaita. Facebook-mainos varmaan auttaa!"


On totta, että hyvin toteutettu mainos Facebookissa tai Instagramissa saattaa olla tehokas, kun se on vieläpä oikein kohdennettu ja ajoitettu. Samaan hengenvetoon on todettava, että yksittäinen mainos harvoin toimii kuin taikaiskusta. Brändinrakennus on pitkäjänteisyyttä vaativaa puuhaa ja samaa pitkän linjan kärsivällistä tekemistä vaaditaan myös sosiaalisen median puolella. Yhden mainoksen sijaan kannattaakin panostaa kokonaiskuvaan ja siirtyä jatkuvaan sisällöntuotantoon, joka sitouttaa kohderyhmää ja pitää yrityksen, tuotteen tai brändin asiakkaan mielessä.


5) Luotat perinteiseen tuotemainontaan


"Olen tehnyt mainoksia, mutta ei niistä ole ollut mitään hyötyä."


Monesti törmää tilanteeseen, että Facebook-mainonnan tuloksiin ei olla tyytyväisiä. Se saattaa johtua esimerkiksi siitä, että luotetaan "mainosmaisiin mainoksiin". Ja juuri ne ovat niitä, jotka käyttäjät usein ohittavat silmääkään räpäyttämättä, ainakin jos mainostaja tai tuote on heille ennestään tuntematon. Yksittäisten pikavoittoa tavoittelevien mainoksien sijaan kannattaa käyttäjille tuottaa hyötyä tai huvia – tai mikä ettei vaikka molempia. Vasta kun olet tehnyt itsesi tunnetuksi ja saavuttanut käyttäjien luottamuksen, on yleisösi valmis ostamaan.


Unohda ainakin uusasiakashankinnan alkuvaiheessa mainosmaiset mainokset. Ne ovat käyttäjille samaa sarjaa kuin lehtitilausta erikoishinnalla kaupittelevan puhelinmyyjän monotoninen myyntipuhe.


"Mainosmaisten mainosten" sijaan käytä sisällöllistä lähestysmistapaa, jolla teet itseäsi ja tuotettasi tutuksi uusille(kin) käyttäjille. Harva haluaa ostaa tuiki tuntemattomalta. Kun tarjoat suoran ostotarjouksen sijaan hupia tai hyötyä, keräät samalla arvokasta dataa käyttäjistä, jotka sitoutuvat sisältöösi. Jatkossa, kun suhde on jo luotu, voit tarjota näille käyttäjille suoraan myös tuotettasi.