• POKS

Tuloksellisen Facebook-mainonnan kolme käskyä

Päivitetty: 11o kesä 2018

Hukkaan heitettyä rahaa, sanoo yksi. Eräässä ryhmässä sain paljon enemmän näyttöjä postaukselleni, lisää toinen. Kokemuksia maksetusta Facebook-mainonnasta on monia, mutta usein huonojen tulosten syy löytyy, noh, peilistä. Puolitiehen tehty mainos tai sinne päin toteutettu mainonnan trafikointi tuottaa yksinkertaisesti huonoja tuloksia. Mitä asialle voi sitten tehdä? Miten valloittaa Facebook-feedin vastaantulijat?




1. Panosta sisältöön

Sisältö on kuningas ja kuningatar, joten käytä kohderyhmälle relevanttia sisältöä. Sisällöllä tarkoitetaan niin visuaalisesti kuin tekstinkin puolesta timanttista tavaraa. Epälaadukas kuva, suttuinen grafiikka, huono kielioppi tai muuten vaan pliisu teksti = ei tuloksia.


2. Kohdenna oikein

Moni ajattelee, että julkaisun saamat näytöt ratkaisevat, onko homma maalissa vai ei. Sorry to say: vaikka näyttöjä olisi tuhatkaupalla, mutta kaikki väärässä kohderyhmässä, ei kukaan ole hyötynyt – ei vastaanottaja, etkä taatusti sinä. On tehokkaampaa targetoida niille, joita oikeasti kiinnostaa, kuin huudella kaikille kaikilla mahdollisilla foorumeilla. Siispä vaikka julkaisusi keräisi näyttöjä tietyssä Facebook-ryhmässä, se ei suinkaan tarkoita sitä, että yksikään näytöistä johtaisi haluttuun lopputulokseen viestin vastaanottajien ollessa sekalaista seurakuntaa.


3. Ratkaise ongelmia, luo merkityksiä

Perinteiset mainosmaiset julkaisut toimivat todella harvoin. Käyttäjät nimittäin haluavat joko hyöty- tai viihdearvoa. Jos onnistut tarjoamaan ratkaisun käyttäjän ongelmaan tai pysäyttämään ihmisen kohdallesi inspiroimalla tai viihdyttämällä, olet paljon lähempänä luottamusta kuin yksisuuntaisella (ja auttamatta vanhanaikaisella) mainonnalla, joka ei edes sovi sosiaalisen median luonteeseen. Tässä syy sille, miksi kaupparyhmä X julkaisee kätevän vesimelonismoothien ohjeen visuaalisen videon muodossa kuin kertoisi, että tuotetta saa lähimmästä marketista hintaan 2,99 € / kilo.