• POKS

Teemapäivät ja juhlapyhät eivät ole syy postata “jotain”

Teemapäivät ja erilaiset juhlapyhät auttavat, kun suunnittelee sisältöjä sosiaaliseen mediaan. MUTTA. Ennen kuin lähdet postailemaan joulu-, vappu- tai juhannustoivotuksia brändisi sosiaalisen median kanaviin, muista kuitenkin nämä asiat.



1. Muista, että yrityksen some-tekeminen on eri asia kuin yksityishenkilönä postailu

On aina eri juttu päivittää some-kanavia yksityishenkilönä kuin tehdä liiketoimintaa tukevia julkaisuja yrityksen, brändin, henkilöbrändin tai minkä tahansa muun organisaation nimissä. Joulua on kiva toivotella kavereilleen Facebookissa tunnelmallisilla kynttiläkuvilla ja juhannusta juhlia Instagramissa sen seitsemän eri kukan kera. Mutta yritystilisi seuraajat ovat eri asia kuin Facebook-kaverisi tai Instagram-seuraajasi (patsi jos kyse on sisutusputiikista tai kukkakaupasta). Yrityksen seuraajat odottavat edustamasi toimialan näkökulmasta relevanttia sisältöä – jotain, joka tuottaa seuraajalle arvoa, olipa se sitten viihde- tai hyötyarvoa.


2. Valitse ne päivät, jotka sopivat liiketoimintaasi

Teema- ja juhlapäivissä on tarttumapintaa, jota sosiaalisessa mediassa saa ja kannattaakin hyödyntää – siksi Poks julkaisee kulloisenkin kuukauden kohokohdat sisältötekemisen tueksi. Oleellisin pointti on kuitenkin siinä, että teeman täytyy tavalla tai toisella istua brändin tekemiseen ja olemiseen tai ainakin siihen on löydettävä kohderyhmän kannalta relevantti tulokulma. On täysin luonnollista, että kahvila, leipomo tai kauppa nappaa korvapuustipäivän (4.10.) sisältöihinsä, mutta hierojalle tai trimmaamolle pullapäivä ei välttämättä tarjoa minkäänlaista järkeenkäypää tarttumapintaa.


3. Älä käytä teemapäiviä tekosyynä

Juhlapyhät ja teemapäivät eivät ole tekosyy julkaista “jotain”. Ikävä kyllä laskiaissunnuntaita, itsenäisyyspäivää ja pääsiäispyhiä käytetään liian usein mitään tarkoittavien hyvää sitä sun tätä päivää -toivotusten postailuun.


4. Löydä oma tyylisi

Jos teemapäiviin lähtee mukaan, on suositeltavaa etsiä omaan brändiin sopiva tapa. Miksikö? Ensinnäkin siksi, että yhteneväisyys säilyy ja syntyy tunnistettavuutta. Mutta erityisesti siksi, että näin ei ole tarpeen keksiä pyörää aina uudestaan. Tällaiset sisältökonseptit antavat tekemiselle selkeät raamit: idea säilyy, sisältö muuttuu. Yksi parhaista Facebook-esimerkeistä on suomalainen Karhu Olut, joka onnistuu hyödyntämään teema- ja juhlapäiviä sujuvasti brändiinsä sopivalla tavalla, tunnistettavasti ja tarjoten käyttäjien viihdearvoa.


5. Osallistu harkiten

Kaikkeen ei aina tarvitse ottaa osaa. Saattaa käydä nimittäin hankalaksi erottautua Halloween-kurpitsojen ja itsenäisyyspäiväkynttilöiden tykityksessä. Valitse siis harkiten. Ja kun olet tehnyt valintasi, panosta laatuun!


Kuukauden mehukkaimmat teemapäivät ja juhlapyhät löydät aina Poksin Instagramin feedistä ja Storiesista kulloisenkin kuun alussa. Nappaa talteen yrityksesi kannalta passelit päivät ja mieti jo etukäteen lähestymistapasi.