• POKS

Sosiaalinen media on visuaalinen media

Visuaalisuuden merkitys somessa on valtava. Toisissa kanavissa – kuten vaikkapa Instagramissa – visuaalisuus korostuu jopa toisia kanavia enemmän. Mutta miksi visuaalisuus on niin tärkeää ja miten sen voisi huomioida entistä paremmin sosiaalisen median presenssissä? Nappaa graafisen suunnittelijan vinkit toimivampaan visuaalisuuteen.


Visuaalisuudella herätetään huomio. Visuaalisuudella luodaan ensivaikutelma. Visuaalisuudella muodostetaan mielikuvia. Visuaalisuudella rakennetaan harkittua, yhteneväistä jatkumoa. Ei siis ihan mikään pikku juttu. Miksi näin?


”Ihmiset haluavat katsella sellaisia asioita, jotka miellyttävät silmää”, kiteyttää graafinen suunnittelija Annika Välimäki ja jatkaa:


”Sosiaalisessa mediassa on tarkoituksena kiinnittää kohderyhmän huomio ja sitä kautta kasvattaa yleisöä, saada uusia asiakkuuksia tai lisätä myyntiä – visuaalisuus on tässä todella suuressa roolissa. Kun kuvakokonaisuus on harmoniassa ja selkeä ja siinä on tietty jatkumo, on sitä miellyttävää katsella. Harkitusta visuaalisuudesta tulee katsojalle tervetullut olo.”


Visuaalisen yhteneväisyyden tärkeys ei jää vain sosiaaliseen mediaan. Kaikkien yrityksen kanavien tulisi puhua samaa visuaalista kieltä.


”Kun markkinointimateriaalit, nettisivu, some ja toimitilat ovat ilmeeltään yhtenäiset, välittyy harmonian lisäksi kuva tuttuudesta ja luotettavuudesta. Asiakkaasta tuntuu hyvältä kokea samaistuvansa ja ikään kuin tulevansa kotiin”, Annika summaa.


Juuri siksi graafisen suunnittelijan palveluihin kannattaakin panostaa. Kun visuaalinen ilme on harkittu ja yhteneväinen, antaa brändi itsestään luotettavan ja ammattimaisen kuvan. Kukapa ei tätä haluaisi?



Visainen visuaalisuus


Niin tärkeää kuin visuaalisuus onkin, ei se suinkaan ole ongelmatonta tai välttämättä helppoa toteuttaa.


Ensinnäkin kuvan laatuvaatimukset ovat nykyisin korkeat.


”Jos valokuva on erityisen huonolaatuinen, kannattaa se yleensä jättää julkaisematta kokonaan”, Annika Välimäki toteaa.


Toinen visuaalisuuden haaste liittyy kokonaisuuteen.


”Kuvat voivat itsessään olla kauniita, mutta jos ne ovat keskenään eri maailmaa värien ja aiheiden suhteen tai laadullisesti, ei kokonaisuus välttämättä toimi. Tällöin apu saattaa löytyä esimerkiksi yhtenäisemmästä kuvankäsittelystä”, Annika avaa.


Siksi graafisen suunnittelijan luomaa yritysilmettä fontteineen ja väripaletteineen kannattaakin hyödyntää myös – ja ennen kaikkea – somessa.


”Netistä ladatut valmiit tekstikuvat voivat olla kauniita, mutta sellaisten julkaisu saattaa sekoittaa tilin yleisilmeen – puhumattakaan tekijänoikeusasioista. Sen sijaan ammattilaisen suunnitteleman ilmeen voi jalkauttaa some-kanaviin esimerkiksi Canvaa hyödyntämällä. Se on helppokäyttöinen ja ilmainen työkalu, jolla tekstikuvia voi luoda itse puhelimella tai tietokoneella oman visuaalisen ilmeen mukaisesti”, Annika opastaa.


Kohti selkeyttä


Miten visuaalisuuden saisi sitten paremmin haltuun niin, että se toisi mukanaan kaikki toivotut positiiviset puolet? Annika Välimäki korostaa harkitun väripaletin tärkeyttä ja kokonaisuuden merkitystä. Oikean, yritykselle sopivan linjan löytämiseksi hän antaa konkreettisen neuvon:


”Ota kynä ja paperia. Selaile syötettä taaksepäin ja pohdi mitkä ovat olleet parhaimpia kuviasi. Mitä ominaisuuksia niissä on? Entä mistä julkaisuista et ole ylpeä – miksi?”


Jos tämäkään ei selkeytä tilannetta riittävästi, kannattaa kääntyä ammattilaisen puoleen.


”Sparraus voi avata monia lukkoja ja tuottaa ahaa-elämyksiä, kun tiliä käydään yhdessä läpi pohtien, mikä toimii ja mitä voisi parantaa. Yleensä samalla määritellään pääpiirteitä ja muistisääntöjä, joita itsenäisessä sisällöntuotannossa voi myöhemmin hyödyntää. Tarvittaessa voidaan mennä myös hyvin konkreettiselle tasolle kuten valokuvaukseen ja kuvankäsittelyyn.”


Vaivaa kannattaa visuaalisuuden eteen nähdä, sillä hyvin mietittynä se on todellinen valttikortti sosiaalisen median eri kanavissa. Olisiko taidokkaasta visuaalisen linjan some-jalkautuksesta jotain konkreettista esimerkkiä?


”Esimerkiksi brändäysasiakkaani Namu Jewellery, jolle olen suunnitellut yrityksen visuaalisen ilmeen ja markkinointimateriaalit, käyttää suunnittelemaani graafista ilmettä todella hienosti myös Instagramissa”, Annika kertoo.


Annika Välimäen 5 ja 1 vinkkiä kohti harkittua ja toimivaa visuaalisuutta


1. Hyödynnä yritykselle suunniteltua visuaalista ilmettä ja sen elementtejä sosiaalisessa mediassa. Älä siis jätä ilmettä pelkästään nettisivujen tai muun markkinointimateriaalin käyttöön.


2. Päätä väripaletti, jossa pitäydyt niin kuvissa kuin tekstikuvissakin. Yhtenäisellä värimaailmalla pääsee jo pitkälle.


3. Vältä jatkuvaa yksityiskohtien tykitystä. Selkeät, rauhalliset pinnat kuvissa siellä täällä antavat silmän levätä – tämä on erityisen tärkeää visuaalisessa Instagramissa!


4. Toista kuva-aiheita. Instagram-feediin saa mielenkiintoa määrittelemällä esimerkiksi viisi erilaista kuvatyyppiä ja vuorottelemalla niitä. Tällaisia aiheita voivat olla esimerkiksi lähikuva tuotteesta, flat lay, behind the scenes, laajempi kuvakulma ja tekstikuva.


5. Pyydä apua ammattilaiselta. Vaikka et sisällöntuotantoa kokonaan ulkoistaisikaan, kannattaa ammattilaisen puoleen silti kääntyä: osallistu työpajaan tai pyydä sparraustuokio sosiaalisen median ammattilaisen kanssa. + Unohda muiden tekemisten tuijottelu ja keskity sen sijaan siihen, minkä jo osaat. Uutta voi toki testailla ja jos se ei toimikaan visuaalisesti, maailma ei siihen kaadu.


Annika Välimäkeen ja hänen töihinsä voi tutustua tarkemmin esimerkiksi osoitteessa annikavalimaki.com ja Instagramissa tileillä @annikavalimaki_creative ja @annikavalimaki