• POKS

Sosiaalinen media ei ole taikasauva

Olipa kerran yritys, joka julkaisi Facebook-sivuillaan kerran kesässä ja joskus jouluna. Kivijalkakaupassa kävi harvoja kanta-asiakkaita, mutta uusia ei oikein tahtonut eksyä ovista, saati sitten ikkunoista.

"Pitäisikö mainostaa Facebookissa, sehän on ilmeisesti helppoa ja halpaa", tuumi putiikin pitäjä. 

Parin mainoksen ja muutaman mainoseuron jälkeen yrityksessä ihmeteltiin edelleen, miksi ovi ei käy.

"Facebook-mainonta ei selvästikään toimi! Unohdetaan koko juttu." 

Ja näin yrityksessä jatkettiin joskus ja jouluna -linjalla. 


Ikävä kyllä tämä on ihan todellinen tilanne monessa – varsinkin pienemmässä –yrityksessä.

Moni kertoo kokeilleensa some-mainontaa ja samaan hengenvetoon ihmettelee, miksi verkkokaupassa ei edelleenkään ole liikennettä tai myymälän ovi käy turhan harvaan tahtiin.

Sosiaalinen media ei ole mikään taikasauva – sillä harvemmin tulee pikavoittoja. Vähän samaan tapaan kuin laihduttamisessa: tuloksia on turha odotella parin päivän päästä, mutta hyvin suunnitelluilla ja kärsivällisesti toteutetuilla muutoksilla on täysin mahdollista – jopa erittäin todennäköistä päästä – hämmentävän hyvään lopputulokseen.


Älä siis syytä kanavaa, jos tekeminen ei ole johdonmukaista tai pitkäjänteistä. Sen sijaan kysy itseltäsi seuraavat kysymykset.

Ihan ensimmäiseksi:

Miksi käyttäjien pitäisi seurata kanaviani tai kiinnostua mainoksistani?


Jos et osaa vastata, mitä presenssilläsi annat käyttäjille tai potentiaaliselle kohderyhmälle, sisältö tuskin tuottaa arvoa niille, jotka sen vastaanottavat. Ja siksi tuloksetkin ovat jääneet laihoiksi.

Markkinoinnista, asiakaskokemuksesta ja -palvelusta maailman areenoilla puhuva Jay Baer kiteyttää sen näin:

Content is fire, social media is gasoline.

Sitten:


Onko sosiaalisen median presenssini (ja maksettu mainonta) suunnitelmallista ja yhteneväistä?

Harvempi sitoutuu uuteen brändiin saman tien, klikkaa tuotteita ostoskoriinsa ensinäkemältä tai ryhtyy kanta-asiakkaaksi parin postauksen perusteella. Tarvitaan suunnitelmallista tekemistä, yhteneväisyyttä tunnistettavuuden tueksi ja sinnikästä uudelleenkohdentamista.

Ja vielä:

Olenko asettanut selkeät tavoitteet tekemiselleni?


Jos et, tuloksiakaan on yleensä turha odotella ja vähintäänkin vaikea mitata.


Jos tarvitset apua some-tekemisesi selkeyttämiseen ja kokonaislinjan raamittamiseen, tutustu Sosiaalisen median suuntaviivat -pakettiin. Se voi olla juuri se asia, jota tarvitset, jotta hommaan tulee paitsi järkeä myös ryhtiä.