• POKS

Some-markkinoinnin 8 kompastuskiveä – ja yksinkertaiset korjausliikkeet

Jokaiselle meistä sattuu mokia. Joskus moka on pieni: ärsyttävä kirjoitusvirhe on päässyt lipsahtamaan tärkeään tekstiin eikä asialle voi enää mitään. Toisella kertaa moka voi olla vähän isompi: alunperin hyvältä vaikuttava idea onkin käyttökelvoton ja koko homma menee uusiksi. Mokista ja virheistä oppii – kunhan oikeasti myös ottaa opikseen. Sillä kuten Albert Einstein on todennut: Hulluutta on se, että tekee samat asiat uudelleen ja uudelleen ja odottaa eri tuloksia.


Oho! Mitä tuli tehtyä?

Kaikki tämä pätee myös sosiaaliseen mediaan. Mokia sattuu, niistä otetaan opiksi. Mutta jos aina vaan junnaa vanhoissa toimintamalleissa samalla ihmetellen, miksi tuloksia ei synny, kannattaa hetken aikaa pohtia ihan vakavissaan, onko syyllistynyt Einsteinin viisauteen. Kun tekee paljon töitä sosiaalisen median ja sitä hyödyntävien ihmisten kanssa, huomaa pian yleiset kompastuskivet. Ne, joihin niin kovin moni jää kompuroimaan ihmetellen tuloksia – tai oikeammin niiden puutetta. Tässä ne ovat!


1) Tykkäyksien metsästys

Kaiken some-tekemisen tulee aina kietoutua relevantteihin tavoitteisiin.

On olemassa hyviä tavoitteita ja on olemassa, noh, huonoja ja vielä huonompia tavoitteita.

Jälkimmäiset ovat niitä, jotka mittaavat tykkäyksiä tai seuraajien määriä – yksittäistä käyttäytymistä yksittäisissä julkaisuissa. Hyvät tavoitteet liittyvät taas aina kiinteästi ydinliiketoimintaan, kuten esimerkiksi myynnin mitattaviin tuloksiin. Let´s face it: voit yksityishenkilönä keräillä tykkäyksiä ruoka- ja lomakuvillesi, mutta jos tekeminen liittyy millään tapaa siihen, että jotain pitäisi jäädä viivan allekin, peukutus ei ole yhtä kuin kassaan kilahtava euro.


Korjausliike: Määrittele relevantti tavoite (tai useampi) some-tekemiselle kanavakohtaisesti ja seuraa tuloksia.


2) Puhutaan kaikille

Eli suomeksi sanottuna = ei kenellekään.

Jos kohderyhmää ei ole määritelty tai sen ajatellaan olevan ”kaikki suomalaiset”, sorrutaan helposti tyyliin, joka yrittää puhutella kaikkia. Se ei yksinkertaisesti onnistu. Jos yrittää puhutella kaikkia, ei puhuttele ketään.


Korjausliike: Mieti kenelle puhut ja viritä kielesi sen mukaisesti. On eri asia puhua 25-vuotiaalle vegaaninaiselle kuin 55-vuotiaalle metsästystä harrastavalle joensuulaismiehelle.


3) Väärät kanavat

Ei, Snapchatissa ei tarvitse olla aktiivinen siksi, että veljenpoika käyttää sitä. Paitsi tietenkin, jos veljenpoikasi on fyysinen ilmentymä juuri sinun kohderyhmäsi edustajasta. Kohderyhmäsi määrittelee nimittäin kanavavalikon: jos tavoitellaan alle 25-vuotiaita naisia, Twitter ei ole se optimaalisin paikka, Instagram on. Instagramista et taas tavoita kovinkaan tehokkaasti vanhempia miehiä. On myös hyvä muistaa, että kaikkialla ja jokaisessa kanavassa ei suinkaan ole tarvetta olla.


Korjausliike: Kun tiedät kohderyhmäsi, valitse kanavavalikkosi sen mukaisesti. Ja jos et osaa, pyydä apua.


4) Joskus ja jouluna

Et päivitä some-kanavia säännöllisesti saati suunnitelmallisesti. Et ole määritellyt kanavakohtaista julkaisutahtia tai kuukausittaisia tavoitemääriä julkaisuillesi.

Koko homma perustuu siihen, että päivityksiä tehdään sitten kun huvittaa, joskus kun jaksaa ja silloin kun ehtii.


Korjausliike: Luo julkaisusuunnitelma. Kirjaa ylös kanavat, joissa julkaiset, postausten lukumäärä viikkotasolla, päivät, jolloin julkaistaan sekä mahdolliset teemapäivät ja juhlapyhät, joihin haluat ottaa osaa. Ja sitten suunnittelet ja toteutat käytettävät sisällöt.

Hupsista keikkaa! Unohtuivatko tavoitteet? Vai tuliko sorruttua tykkäyksien metsästykseen?

5) Sisällöt eivät puhuttele


Elämme aikaa, jossa someton syyskuu saa ihmiset poistamaan sovelluksia puhelimistaan ja iPhonen ruutuaikatoiminto helpottaa paatuneimpaakin addiktia rajoittamaan somessa viettämäänsä aikaa. Tämä tarkoittaa tietenkin aidompaa läsnäoloa hetkessä, mutta brändeille se tuo samaan aikaan haastetta: sisällön tulee todellakin puhutella, jotta se kiinnittää käyttäjien huomion. Vai haluatko sinä tuottaa sellaista sisältöä, joka saa käyttäjän sammuttamaan sovelluksensa ja vähentämään entisestään brändisi parissa viettämäänsä aikaa?

Korjausliike: Muista, että hyvä sisältö on kohderyhmälle relevanttia, se viihdyttää tai tuo hyötyä – se siis tuottaa arvoa sille, jonka se tavoittaa.


6) Mobiili kädessä, mutta kuitenkin unholassa


Vaikka kännykkä kädessä mennään nykyisin jopa vessaan, tuntuu sisällöntuottajilta liian usein unohtuvan se, että materiaalit tulee suunnitella ja rakentaa mobiili edellä.


Korjausliike: Muista vertikaali! Kännykkää käytetään äärimmäisen harvoin vaakasuunnassa, optimoi materiaalisi siis sen mukaan, että ne kulutetaan pystysuuntaisesti.


7) Mainosmaisuus Suurin osa ihmisistä menee sosiaaliseen mediaan ollakseen yhteydessä ystäviinsä, viihtyäkseen, saadakseen itseään kiinnostavaa tietoa tai ihan vaan rentoutuakseen. Harvempi avaa Facebookin selatakseen mainoksia. Perinteiset mainosmaiset julkaisut ohitetaan sosiaalisessa mediassa nopeasti, älä siis myöskään tee sellaisia.

Korjausliike: Lähesty käyttäjiä hyödyllisellä tai viihdyttävä sisällöllä.

8) Toiveena ilmaiset lounaat

Fakta on, että sosiaalinen media ei tässä vaiheessa kehityskaartaan tarjoile enää ilmaisia lounaita: orgaanisesti tavoittaa hyppysellisen ihmisiä, joten tehokkaasta näkyvyydestä on maksettava.


Korjausliike: Sisällytä maksettu mainonta some-tekemiseesi säännöllisesti, jotta tavoitat ne, jotka jo seuraavat sinua ja ne, joista toivot tulevaisuudessa asiakkaitasi.