• POKS

Sisältömarkkinointi – mitä se oikein on? (Ja miten miesten bokserit liittyvät siihen?)

Päivitetty: elo 11

Coca-Colan entinen markkinointijohtaja Sergio Zyman on kiteyttänyt markkinoinnin tarkoituksen näin:


”Saada useampi ihminen ostamaan sinulta enemmän, useammin, korkeammilla hinnoilla, kauemmin.”


Määritelmä on edelleen osuva. Mutta se, miten toimivaa markkinointia nykyään tehdään, on muuttunut sitten vuosikymmenten.


Perinteinen markkinointi lähestyi asiakasta listaamalla tuotteen, palvelun tai yrityksen – yleensä varsin ylivoimaisia ja toisinaan jopa yliampuvia – ominaisuuksia. Nykymaailmassa tällainen lähestymistapa on pikemminkin haitallinen. Varsinkaan sosiaalisessa mediassa käyttäjä ei jää kuluttamaan aikaansa mainosten yksisuuntaisten viestien ääreen; käyttäjät vaativat heille relevanttia sisältöä, jotta ovat valmiita kuluttamaan siihen arvokasta aikaansa.


Mitä sisältölähtöinen markkinointi sitten on? Vanha kunnon asiakaslehti on erinomainen esimerkki: hintakatalogien sijaan saamme kaupparyhmiltäkin asiakaslehtiä täynnä houkuttelevia reseptejä, hyödyllisiä artikkeleja ja kiinnostavia henkilöhaastatteluja. Sisältömarkkinointia sosiaalisessa mediassakin kannattaa lähestyä samalla tavalla.


3 x sisältömarkkinoija


Sisältömarkkinoijia voidaan ajatella olevan kolmea eri tasoa: kokoajia, eksperttejä ja tarinankertojia.


1) Kokoaja

Sisältötietoinen sisältömarkkinointi on sitä, että oman sisällöntuotannon sijaan kerää ja kokoaa yhteen hyödyllistä tietoa tai olemassa olevaa sisältöä ja jakelee sitä eteenpäin helposti kulutettavassa muodossa. Trimmaaja voisi tehdä suosituksia koiran kotiturkinhoitoon sopivista välineistä, kampaaja kesähiusten parhaista hoitotuotteista.


2) Ekspertti

Kun handlaa tietyn alan hyvin, voi sisältöä tuottaa asiantuntijan silmälasit päässään. Tällä tasolla hyödyllistä tai viihteellistä sisältöä ei pelkästään kerätä yhteen, sitä tehdään a:sta ö:hön. Esimerkkinä voisi olla vaikkapa kirjanpitäjä, joka jakaa kirjanpitoon liittyvää tietoutta (potentiaalisia) asiakkaita hyödyttävinä artikkeleina tai vegaaniseen ruokaan erikoistunut pitopalvelu, jonka säännöllistä sisältöä ovat kohderyhmälle sopivat reseptivideot.


3) Tarinankertoja

Ihmiset ovat kautta aikojen rakastaneet tarinoita! Tarinankertoja osaa linkittää kaikkeen sisältöönsä mukaan sävyjä, sanoja ja viittauksia, jotka ovat linjassa esimerkiksi yrityksen syntytarinan, arvojen ja merkityksellisyyden kanssa. Tarinallistamisen kautta käyttäjät luottavat ja sitä kautta myös sitoutuvat yritykseen ihan toisella tavalla kuin kasvottomaan julkaisijaan, joka ei pahimmassa tapauksessa maistu tai haise miltään. Tsekkaa hyvänä esimerkkinä vaikkapa The Other Danish Guy, joka on saanut nimensäkin hassusta tapahtumaketjusta ja joka pitää huumorilla sävytettyä linjaa mukanaan kaikessa tekemässään – jopa FAQ-osastossa. (Jos olisin mies, ostaisin bokserini juuri tältä brändiltä.)


Hyvä sisältömarkkinointi on siis yksinkertaisesti omien supervoimiesi viemistä hyödyllisen tai viihteellisen sisällön muotoon – olitpa sitten kirjanpitäjä, kampaaja tai kalsarikauppias.

Ps. Jos sisältömarkkinointi kiinnostaa, suositeltavaa luettavaa on esimerkiksi Joe Puzzinin Epic Content Marketing -teos.