• POKS

Orgaaninen näkyvyys laskee – minkälaiset julkaisut eivät päädy uutisvirtaan?

Facebookin viimeisin uudistus koskee uutisvirtaa, jossa näkyy jatkossa enemmän käyttäjän omien kavereiden julkaisuja ja vähemmän sivujen tekemiä postauksia.

One of our big focus areas for 2018 is making sure the time we all spend on Facebook is time well spent.

Mark Zuckerberg 12.1.2018


Aiemmin Facebookin ensisijaisena tavoitteena oli saada käyttäjä pysymään palvelussa mahdollisimman pitkään. Uudistuksen myötä käyttöajan sijaan optimoidaan laatua – kuten Zuckerberg toteaakin: time well spent. Jatkossa käyttäjä näkee siis enemmän kavereidensa kuin seuraamiensa sivujen julkaisuja. Sivujen julkaisut tulevat siis saamaan huomattavasti vähemmän näkyvyyttä tulevaisuudessa. Markkinoijalle se tarkoittaa, että orgaaninen näkyvyys vähenee entisestään ja että viimeistään nyt myös Facebook-mainonta tulee ottaa työkalupakkiin.


Orgaaninen näkyvyys laskee – miten varmistaa julkaisujen näkyvyys käyttäjän uutisvirrassa?


Aina kun avaat Facebookin, huomiostasi kilpailee jopa 1500 eri julkaisua. Tuosta määrästä näet vain viidesosan. Markkinoijan tuleekin miettiä, miten päästä tuohon joukkoon eli minkälaisia julkaisutyyppejä siis välttää.


Minkälaiset julkaisut jäävät taka-alalle?


  1. Mainosmaiset julkaisut.

  2. Click-, like- ja engagement-baitillä pelaavat julkaisut (kts. alla).

  3. Julkaisut, joissa käyttäjiä erikseen kehotetaan tykkäämään, kommentoimaan tai jakamaan (kts. alla).

  4. Julkaisut, joiden linkit johtavat sivustoille, jotka ovat esimerkiksi mobiilioptimoimattomia tai huonosti latautuvia.

  5. Julkaisut, jotka sisältävät aiemmin julkaistua sisältöä tai jo aiemmin jaetun linkin (huomaa, että sama linkki näkyy seuraajillesi vain kerran riippumatta siitä, kuinka monta postausta siitä teet).

  6. Pelkkää tekstiä sisältävät julkaisut.




Kuvat: Facebook


On hyvä myös pitää mielessä, että algoritmi suosii video- ja live-videojulkaisuja selvästi kuva- ja linkkijulkaisuja enemmän.


Uudistuksen myötä kannattaa Facebook-mainonnan aktiivisen hyödyntämisen lisäksi miettiä tarkkaan, miten orgaanisetkin julkaisut päätyisivät käyttäjän uutisvirtaan. Jatkossa virtaan nousee entistä enemmän julkaisuja, jotka keräävät kommentteja ja jakoja, mutta reaktio-, tägäys-, jako- tai kommenttikalastuksella toteutetut julkaisut eivät kuitenkaan ole algoritmin mieleen. Oleellista onkin pohtia, miten voisi lisätä keskustelua ilman, että julkaisussa sitä kalastellaan.


Facebookin mukaan ihmiset haluavat nähdä uutisvirrassaan julkaisuja, jotka informoivat ja niitä, jotka viihdyttävät. Informoivasta julkaisutyypistä esimerkkinä käy vaikkapa suositut reseptivideot. Hauskat kuvat voivat puolestaan olla viihdyttävää sisältöä. Pidä siis nämäkin asiat mielessäsi miettiessäsi jatkossa julkaisujasi.