• POKS

Onko ulkonäöllä merkitystä?

Yksinkertaisesti: on.

Vähän pidemmin: visuaalisuus on huomattavan tärkeä osa kaikkea markkinointia ja myös sosiaalista mediaa. Sillä meistä jokainen tekee varsin usein valintoja sen pohjalta, miltä asiat NÄYTTÄVÄT. Kuten nyt esimerkiksi näiden Ainoa Graphic Designin kynttilöiden kanssa pääsi käymään.


Visuaalisuus rakentuu useista elementeistä, jotka yhdessä muodostavat kokonaisuuden, jolla vaikutetaan ihmisten mielikuviin sadasosasekunneissa. Visuaalinen ilme kiinnittää huomion, luo tunnistettavuutta, erottaa kilpailijoista, vaikuttaa mielikuviin ja muistijälkeen. Ei suinkaan ole sattumaan, miksi pikaruokaketjut suosivat tiettyjä värejä. Tai miksi halpahallien mainoskuvastot näyttävät siltä, miltä ne näyttävät. Siinä missä yrityksen toimipaikka, mainokset tai vaikka käyntikortit noudattelevat yhteneväistä visualistiikkaa, tulee some-kanavienkin olla kokonaisuuden kanssa linjassa.



Mutta miten?

Ensimmäiseksi: Ymmärrä, että visuaalinen ilme on paljon muutakin kuin logo.

Sitten: Määrittele – mieluusti yhdessä ammattilaisen kanssa, jos suinkin mahdollista – yhteneväinen ja toistuva värimaailma, valitse käytettävät fontit ja jatkuva tunnistettava linja tyylillesi.

Ja lopuksi: Let’s face it, kukaan ei halua nähdä jatkuvaa Canva-malleilla kikkailua. Pysy linjassasi, jotta luot tunnistettavuutta ja jatkuvuutta. Jos brändiäsi kuvaa musta-valkoinen visualistiikka, pysy siinä kulkeutumatta välillä hempeiden pastellien maailmaan. Tämä ei suinkaan tarkoita sitä, että et koskaanikinämilloinkaan voisi uusia tyyliäsi, mutta älä tee sitä jokaisen Instagramiin postaamasi mietelauseen kohdalla (paitsi tietysti silloin, jos leikittely on juuri sinun vahva oma tyylisi).



Esimerkkejä?


Selkeästä, omanlaisestaan ja tunnistettavasta tyylistä saat maistiaisia seuraavista esimerkeistä.

Pysäyttäviä sateenkaaren sävyjä ja hallittua väri-ilottelua tuo Instagram-feediin @mattcrump.


@wieselblitzin linssin edessä koira vaihtuu, tyyli ei.


@kindfordogin hillitty skandinaavinen sävymaailma puhuttelee minimalistia.


Ja lopuksi vielä @kukkala.fi, joka on onnistunut tunnistettavan linjan luomisessa: kun Kukkalan kukkakuva tulee feedissä vastaan, tietää silmänräpäyksessä julkaisijan olevan juuri Kukkala.