• POKS

Onko tässä joulun suosituin kuva?


Tässä näet ilmaisesta Unsplash-kuvapankkipalvelusta löytyvän jouluaiheisen kuvan. Hyvin mahdollista, että olet törmännyt siihen kerran tai kaksi aiemminkin, sillä se tuntuu olevan varsin suosittu kuva.



Viisi minuuttia Facebook-feedissä marraskuun viimeisen päivän iltana ja sama kuva pomppasi esiin kolme kertaa. Ensin sitä käytti eräs pienyrittäjä oman joulukalenterinsa puffaamiseen, seuraavaksi kuva ilmaantui hyvinvointiin keskittyvän blogin postauksessa ja lopulta samainen kuva ponnahti esiin vielä kerran julkaisussa, jonka pääviesti jäi hahmottomaksi jouluaiheiseksi höpinäksi.


Kun sisällöntuotannollisia mahdollisuuksia ei ole, kuvapankkikuvat ovat monelle kännykkäkuvien ohella se ainoa vaihtoehto. Asialla on kuitenkin nurjat puolensa:


* Muutama muukin käyttää samaa materiaalia.


* Valmiskuvia on vaikea yhteensovittaa brändin omaan visuaaliseen ilmeeseen.


* Kuvapankeista on hankala löytää suomalaiseen tyyliin sopivia kuvia. Kokeile etsiä vaikkapa kiinteistönvälitykseen liittyviä kuvia ja huomaat, että ei ole ihan helppo homma löytää suomalaisittain uskottavaa kuvaa.


* Stock-kuvista huokuu teennäisyys, sillä ne ovat lavastettuja: varsinkin kuvat, joissa esiintyy ihmisiä ovat useasti jopa vaivaannuttavia (testaa etsimällä kuvapankista toimistomaailmaan liittyvää kuvastoa).


* Kuvapankkikuvat on helppo tunnistaa niiden geneerisyyden vuoksi eivätkä ne siksi onnistu tekemään sellaista vaikutusta kuin aidot kuvat tekevät.


Valmiskuvituksella ei voida koskaan välittää yrityksen todellista olemusta ja sielua. Instagram perustuu yksinomaan visuaalisuuteen eivätkä esimerkiksi Facebook-julkaisut, joissa ei ole mitään kuva- tai videosisältöä, lähde lentoon. Maailmassa, jossa visuaalisuus on äärimmäisen tärkeää, kannattaakin harkita tarkoin valmiiden kuvapankkikuvien käyttämistä. Ehkä niille on paikkansa, kun tarvitaan yleisluontoista kuvituskuvaa, mutta yrityksen digitaalista elämää tai some-tekemistä ei kannata jättää kuvapankkikuvien varaan.