• POKS

Onko Facebook-mainonta rahan tuhlausta?

Päivitetty: 13o syys 2018

On! Mutta vain jos maksetun Facebook-mainonnan perusperiaatteet eivät ole hallussa. 


Mitä nämä perusperiaatteet sitten ovat? Tässä niistä kolme (pätevät muuten myös Instagramin maksettuun mainontaan).


Periaate numero 1: Luova on puoli ruokaa Olet kovasti yrittänyt tehdä Facebook-mainoksillasi tulosta, mutta ne käyttävät ainoastaan budjettia, eivät generoi klikkauksia, sivunäyttöjä tai kauppaa. Yleensä ongelma on toimimattomassa luovassa: eli käyttämässäsi kuvassa tai videossa. Tekstilläkin on merkitystä, mutta suurempi merkitys on visuaalisella puolella. Epälaadukas kuva, sinne päin kuvattu video, tökerö animaatio – ne saattavat joko olla kiinnittämättä huomiota tai kiinnittää sitä tavalla, jota et todellakaan toivo. Ongelmana saattaa olla myös, että et käytä sellaista visualistiikkaa, joka aidosti ja oikeasti liittyy mainostamaasi tuotteeseen tai palveluun: on nimittäin turha myydä koiranruokaa kissan kuvalla. Ja sitten vielä yksi asia: on tutkittu, että mainostetun tuotteen on hyvä näkyä käyttämäsi sisällön osana. Se ei suinkaan tarkoita sitä, että tuote pitää keinotekoisesti lisätä materiaalin etualalle vaan pikemminkin sitä, että tuote nimenomaan löytyy selkeästi kuvasta – mieluummin mahdollisimman luonnollisella tavalla. Periaate numero 2: Nappikaupalla ei tee tulosta Yleisin kysymys Facebook-mainontaa koskien liittyy aina ja ikuisesti rahaan. Vaikka mainostaminen Facebookissa on kustannustehokasta, varsinkin verrattain muihin digimarkkinointikanaviin, ei se suinkaan tarkoita, että pääset muutamalla eurolla, kympillä tai edes satasella tajunnanräjäyttäviin tuloksiin. Tee mainoksista hyviä ja sijoita niihin!

Periaate numero 3: Kaikkien puhuttelu ei puhuttele ketäänUnohda koko juttu, jos kohderyhmäsi on ”kaikki suomalaiset”. Ei ole mitään järkeä lähteä tekemään niin geneeristä mainontaa, joka yrittää puhutella kaikkia: miehiä, naisia, helsinkiläisiä vegaaneja ja Lapissa asuvia eräjormailijoita. Vaikka tuotteesi soveltuisi sekä edellä mainituille vegaaneille että eräilijöille, tulee viestit kohdentaa siten, että ne puhuttelevat juuri kyseistä ryhmää. Samaa tuotetta ja palvelua voi mainostaa vaikka kymmenellä eri tulokulmilla kymmenille erilaisille kohderyhmille.