• POKS

Ne tärkeät kolme sekuntia

Kun käyttäjä katsoo Facebook-uutissyötteessään videostasi kolme ensimmäistä sekuntia, lasketaan se yhdeksi videokatseluksi. Samalla nämä kolme sekuntia ovat ne merkittävimmät.

47 prosenttia videokampanjan arvosta on peräisin kolmesta ensimmäisestä sekunnista, paljastuu Facebookin tekemästä tutkimuksesta (Lähde: Facebook 2017). Alkuun kannattaa toden totta siis panostaa.


1) Käytä parasta palaa heti

Muista, että käyttäjä etenee uutisvirrassa nopeasti. Käyttäjä ei automaattisesti pysähdy kaikkien yksittäisten julkaisujen ääreen – huomio pitää napata! Facebook-video on sisältömuotona jotain ihan muuta kuin vaikkapa elokuvatraileri tai tv-mainos. Facebook-videossa parhaita tai kiinnostavimpia kohtia ei todellakaan kannata säästellä. Ne on viisasta käyttää heti alussa käyttäjän koukuttamiseen.


2) Yksinkertaista

Kaikkea ei kannata yrittää kertoa samalla kertaa ja samassa videossa. Valitse yksi ydinviesti, jonka pohjalle rakennat sisältösi. Pidä video lyhyenä: 15 sekuntia on tutkitusti toimiva kesto Facebook-feedissä kulutettavalle videolle.


3) Tekstitä

Käyttäjät selaavat feediään ilman ääntä. Video kannattaakin suunnitella siten, että se toimii mutena. Tähän erinomainen työkalu on tekstitys – ihan jo siksikin, että tekstitysten lisääminen videoihin lisää videokatselun kestoa keskimäärin 12 prosenttia (lähde: Facebook 2017). Tsekkaa ohjeet tekstityksiin täältä.


4) Testaa vertikaalia

Facebookissa video voi olla muussakin kuvasuhteessa kuin siinä perinteisessä vaakamallissa. Vertikaali (eli pystysuuntainen) video täyttää mobiiliruudun tehokkaasti ja jo siksi nappaa käyttäjän huomion vaakavideota paremmin.