• POKS

Muista nämä kolme asiaa Facebook-arvontaa järjestäessäsi

Se, joka Facebookissa suhteellisen säännöllisesti pyörii, ei ole voinut välttää törmäämästä sen yhteen suosituimmista sisältömuodoista: ARVONTOIHIN! Selviytyjissäkin kisannut Sampo Kaulanen on vienyt homman ihan omiin sfääreihinsä: mies arpoo kaikkea maan ja taivaan väliltä (kyllä, myös riihikuivaa rahaa) ja on kasvattanut Jounin Kaupan Facebook-sivuista yli puolen miljoonan seuraajan kanavan. Persoonallisesta otteesta pisteet Sampolle, mutta arvonnoista kannattaa esimerkkiä etsiä kuitenkin ehkä muualta.


Facebook-arvontojen osalta on nimittäin suosituksia ja sääntöjä, joita on hyvä noudattaa. Mitä nämä säännöt sitten ovat? Tässä tärkeimmät:


1) Facebookin vastuuvapaus

Olet varmaan kiinnittänyt huomiota seuraavaan arvontajulkaisuissa olevaan lauseeseen: Facebook ei ole osallisena arvonnassa. Se on tärkeä, sillä Facebook on aina vapautettava vastuusta. Sisällytä se siis postaukseesi.


2) Jakamis- ja merkitsemiskehotukset

Arvonnat eivät koskaan saa perustua sille, että käyttäjää velvoitetaan jakamaan postaus omalla aikajanallaan tai merkitsemään kaverinsa julkaisuun osallistuakseen arvontaan.

Kehotukset "jaa postaus ja olet mukana arvonnassa" tai "tägää kaverisi postaukseen ja olet mukana arvonnassa" ovat siis pannassa. Sallittua sen sijaan on järjestää arvonta nojautuen siihen, että käyttäjä tykkää tai kommentoi julkaisua tai tykkää Facebook-sivustasi. Helpoin ja järkevin tapa järjestäjän näkökulmasta on suorittaa arvonta julkaisuun kommentoineiden kesken: yhteydenotto voittajaan käy kätevästi lähettämällä yksityisviesti suoraan kommentista.


3) Tärkeät tiedot

Arvontapostauksiin on muistettava myös sisällyttää perusinfot: kuka arvonnan järjestää, mitä siitä voittaa, mikä on arvonnan osallistumisaika ja miten voittajaan ollaan yhteydessä.


Oliko onnetar suotuisa? Potkaisiko onni arvonnassa? Facebook-arvonnat ovat suomalaisten keskuudessa suosittuja.

Mitä muuta kannattaa ottaa huomioon?

Arvonnat ovat erityisesti Suomessa huikean suosittu sisältömuoto. Hommassa on järkeä, koska arvontapostaukset tavoittavat tehokkaasti käyttäjiä julkaisujen korkean sitoutumisasteen takia. On kuitenkin hyvä pitää mielessä, että arvontoja ei kannata järjestää arvontojen vuoksi vaan aina tiettyä tavoitetta tukemaan. Relevantti tavoite voi liittyä esimerkiksi uuden tuotteen lanseeraukseen, jolloin tietoa uutuudesta pyritään levittämään mahdollisimman tehokkaasti kohderyhmälle. Arvontojen kautta yritys saa arvokasta dataa käyttäjistä, jotka ovat sen tuotteista kiinnostuneita. Näin jatkossa voi kohdentaa maksettua mainontaakin juuri näihin käyttäjiin. Vaikka suomalaiset tunnetusti hullaantuvat jopa ilmaisista ämpäreistä, on silti suotavaa, että arvonnan palkinto liittyy yrityksen ydinliiketoimintaan. Sellaisia käyttäjiä kun ei kannata vetää puoleensa, jotka eivät muuten yrityksen suuntaan juuri katselisi.


Lisälukemista aiheen tiimoilta tarjoaa esimerkiksi Helsingin Sanomat, joka kirjoitti Facebook-arvontojen suosiosta taannoin.