• POKS

Miten korostaa paikallisuutta some-markkinoinnissa?

Kun lounasaika alkaa olla käsillä, tekisin mieluusti ravintolavalinnan sen perusteella, mitä jokin lähelläni olevista paikoista minulle tänään suosittelisi. Säästyisin samalla turhalta pähkinnältä. Käärisin joogamattoni rivakasti, jos paikallinen joogatoimija onnistuisi saavuttamaan minut viestillään astangan alkeiskurssista. Ja suosisin enemmän kuin mielelläni pientä yrittäjää, jos hän kertoisi kaikista niistä luonnonkosmetiikkatuotteista, joita liikkeestä hyllykaupalla löytyy. Säästäisin siinä samalla postikulutkin, jotka verkkokauppaostoksiin aina lisätään.

Suhteellisen tuoreena porvoolaisena monesti tulee pohdittua, mikseivät paikalliset yritykset hyödynnä Facebookin tai Instagramin kohdennusvaihtoehtoja nykyistä paremmin? Ja tarkoitan nimenomaan maksetun mainonnan puolta: Instagramin houkuttelevat kurkumalatte-julkaisut kun tuppaavat nousemaan feediin vasta kahviloiden aukiolon jälkeen ja Facebookin algoritmi näyttää todella harvoin mitään paikallista satunnaisia ryhmissä tehtyjä postauksia lukuunottamatta.


Miten paikallisuutta voisi sitten hyödyntää tai korostaa paremmin somessa?


Käytä tunnistettavia elementtejä

Tiedäthän – tuttu on se juttu. Jos näet feedissä jotain sellaista, minkä tunnistat (vaikka alitajuisesti), se nappaa huomiosi helpommin kuin jokin sinulle täysin vieras asia. Se on vähän sama ilmiö kuin, että kuulet oman nimesi sanottavan puheensorinan keskeltäkin tai että kiinnität huomiota helpommin saman rotuisiin koiriin kuin sinulla itselläsikin on. Miksi et siis hyödyntäisi tätä myös somessa?



Älä jätä arvailujen varaan

Julkaisuja tehdessä kannattaa muistaa hahmotella mielessään se, kenelle puhuu – ja puhutella käyttäjää juuri sen mukaisesti. Jos puhut lauttasaarelaiselle, puhu lauttasaarelaiselle.


Tee paikallisiskuja

Facebook- ja Instagram-mainonta mahdollistaa paikkakunnan mukaan kohdentamisen. Miksi et siis hyödyntäisi sitä? Muutamalla eurolla päivässä tavoitat satoja lähituntumassa liikuskelevia ihmisiä. Paikallisesti kohdennettu mainonta on edullista – rajaahan lokaatio tehokkaasti kohderyhmän määrää niin, että mainonnalla tavoittaa todennäköisemmin juuri lähihoodeilla pyörivät potentiaalit. Ajattele somea kuin se olisi vanha kunnon a-ständi myymäläsi edessä – parhaimmillaan se houkuttelee mukavasti populaa pakeillesi.