• POKS

Miten koronavirustilanne tulisi ottaa huomioon brändin sometekemisessä?

Kun nyt avaa Facebookin, Instagramin, Twitterin tai melkeinpä minkä tahansa muunkin sosiaalisen median alustan, törmää takuuvarmasti korona-aiheeseen. Tavalla tai toisella. Tilanteen vakavuus ei pitäisi olla kenellekään epäselvä. Mutta miten se tulisi ottaa huomioon yrityksen tai brändin sometekemisessä?

Koronavirustilanne ei tietenkään tarkoita, että kaikki julkaisu somessa tulisi lopettaa heti. Ota kuitenkin huomioon ainakin nämä näkökulmat.



1. Onko nyt oikea hetki huumorille?

Huumori jakaa ihmisiä: toiset turvautuvat siihen vaikean paikan tullen, toiset eivät voi sietää vitsailua vakavan asian nimissä. Yritysten onkin nyt punnittava tarkoin, onko riskin arvoista lähteä heittämään huumoria koronasta – tai edes wc-paperin hamstrauksesta.


2. Onko nyt sopiva ajankohta juuri sinun asiallesi?

Kun maailmalla eletään enemmän ja vähemmän poikkeustilassa, ei käyttäjien huomiota jää jaettavaksi kaikille asioille. Ehkä otollisempi aika keväiselle tarjouskampanjallesi on sitten, kun huoli koronasta ei ole päällimmäisenä mielessä?


3. Better safe than sorry

Koronavirushuumorin lisäksi kannattaa harkita tarkoin myös, aiheuttaako sisällöllään tai sävyllään epätoivottuja reaktioita. (Facebookissa pyöri kuluvalla viikolla mainos, jossa kaikkien osallistuneiden kesken luvattiin arpoa matka Italiaan. Ei ehkä kaikista järkevintä tässä maailmantilanteessa.) Muista, että somessa keskustelu saattaa eskaloitua nopeastikin! Jos suunnitelmissa ollut sisältö arveluttaa vähänkin, on viisaampaa pelata varman päälle kuin ottaa niskoilleen hallitsematonta kommenttiryöppyä.


4. Muista sosiaalinen media myös tiedotuksessa

Elixia päätti sulkea kaikki keskuksensa väliaikaisesti torstaina 12.3. ja kertoi siitä välittömästi myös sosiaalisen median kanavissaan. Moni yritys on myös tiedottanut etätyöskentelylinjauksestaan. Muista kertoa poikkeusaikatauluista ja muista käytännöistä kaikissa hyödynnettävissä kanavissa.


5. Tarkkana maksetun mainonnan kanssa

Facebook kielsi jo helmikuun lopussa hengityssuojaimia markkinoivat mainokset. Myös paniikkia lietsovat mainokset on kielletty. On odotettavissa, että Facebook pyrkii reagoimaan ylilyönteihin mahdollisimman tehokkaasti myös jatkossa. Katso myös aiheeseen pureutuva Jälkidigi.

Muistathan myös, että jos jokin sisältöihin tai julkaisuun liittyvä asia mietityttää, kannattaa rohkeasti kääntyä oman toimiston tai yhteistyökumppanin puoleen.