• POKS

Miten Instagramin algoritmi oikein toimii?

Julkaisut, joita Instagram-feedissäsi näet, eivät suinkaan perustu ainoastaan siihen, keitä seuraat vaan pikemminkin sille, minkälaisiin sisältöihin sitoudut ja minkälaisten julkaisujen parissa vietät aikaasi. Jos siis olet mieltynyt tietyn henkilön tai brändin julkaisuihin, käytät niiden parissa aikaa, tykkäät niistä ja kommentoitkin niitä kohtalaisen usein, tämän julkaisijan sisällöt nousevat feedisi kärkeen.


Yksinkertaistetusti Instagramin algoritmiin vaikuttavat nämä kolme tekijää:


1) KIINNOSTUS Instagram arvioi aikaisemman käytöksesi perusteella, minkälaisista sisällöistä olet kiinnostunut ja nostaa sen pohjalta samanlaisia julkaisuja feediisi. Jos olet erityisen innostunut jooga-asanakuvista, todennäköisesti näet niitä hyvin säännöllisesti feedissäsi.

2) TUOREUS Vuoden 2018 alkupuolella Instagramin algoritmi muuttui niin, että se korostaa entistä enemmän tuoreita julkaisuja. Epätodennäköistä siis on, että näet tällä viikolla viime viikon tai edes parin päivän takaisia sisältöjä. Juuri tämän takia onkin tärkeää, että Instagram-julkaisuja tekee paitsi säännöllisesti, myös juuri oikeaan aikaan – ja siihen löydät ohjeita vaikkapa täältä.

3) SUHDE

Algoritmi-uudistuksen jälkeen Instagram on alkanut korostaa myös käyttäjien suhdetta toisiinsa tarkoituksena näyttää "perheeseen ja ystäviin" kuuluvien käyttäjien julkaisuja. Jos siis kommentoit ja tykkäät tietyn käyttäjän sisältöjä – olivatpa ne sitten siskosi tai Jasper Pääkkösen – Instagram tulkitsee suhteen läheiseksi ja näyttää käyttäjän sisältöjä sinulle aktiivisesti. Tässä piilee syy siihen, miksi yritykset ja brändit haluavat sitouttaa sinua sisältöihisi mahdollisimman paljon. Ja tässä on myös keino hallinnoida itse sitä, mitä näet Instagramissa: jos tietyn brändin julkaisut kiinnostavat, muista olla aktiivinen!