• POKS

Mitä sisältökonsepti tarkoittaa – ja mitä hyötyä moisesta edes on?

Päivitetty: touko 25

Sisältökonsepti, julkaisutyyppi, postausidea. Nimityksiä löytyy, mutta kaikilla tarkoitetaan kuitenkin sitä samaa: selkeät, ennalta mietityt raamit, jotka ohjaavat sisällöntuotantoa. Kun hyödynnetään muutamia etukäteen suunniteltuja konsepteja, tyhjältä paperilta aloittamista ei enää tarvita. Konseptien hyvä puoli on myös siinä, että ne viimeistelevät brändin sosiaalisen median tekemisen tunnistettavaksi ja yhteneväiseksi. Tekeminen on tekijälle kirkasta, vastaanottajalle tunnistettavaa. Sepä kuulostaa hyvältä!


Mutta minkälainen sisältökonsepti siis oikein on? Annetaanpa esimerkkien valaista asiaa.


Poks julkaisi taannoin maanantaiaamuisin kuvan, jossa MONDAY, YOU BASTARD -kyltti vaihtoi paikkaa. Kyltti pysyi, tausta, asetelma ja joskus maisemakin vaihtui pääidean pysyessä samana: onko maanantai uhka vai mahdollisuus?


Kirkastuiko? Avataan vielä toisella esimerkillä. Fazer puki jokunen aika sitten puikulansa aina teemaan sopivaan asuun olipa sitten äitienpäivä, joulu tai kesä. Kuvan tyyli oli visuaalisesti aina samanlainen ja näin ollen siis tunnistettava, mutta teema vaihtui ja leivän täytteet sen mukana.


Vielä yksi! Lidl on asettelee kaksi vaihtoehtoa rinta rinnan niin, että myös käyttäjät pääsevät osallistumaan vastakohtien mittelöön. Sillä onhan se nyt tärkeää, nautitaanko laskiaispulla hillolla vai mantelilla (hillolla!), saunotaanko vihdalla vai vastalla (vihdalla!) ja levitetäänkö voi näkkileivän reikäpuolelle vai sille toiselle (reikäpuolelle!).


Suositus on, että jokaisella sosiaalisessa mediassa toimivalla brändillä, yrityksellä tai organisaatiolla olisikin ainakin yksi ja parhaassa tapauksessa useita erilaisia ja jokaiseen kanavaan erikseen soviteltuja sisältökonsepteja käytettävissään. Näin tekeminen on jouhevaa ja säännönmukaista. Onhan siis sinullakin?