• POKS

Minkälainen on hyvä otsikko?

Päivitetty: heinä 17

Hyväkin teksti menee hukkaan, jos otsikko ei herätä kiinnostusta. Lue onnistuneen otsikon kolme tuntomerkkiä.




Hyvä otsikko herättää huomion

Hätkähdyttävä väite tai kiinnostava koukku herättää huomion saaden lukijan haluamaan lisää. Kun otsikko saa mielenkiinnon heräämään, lukija siirtyy suuremmalla todennäköisyydellä itse tekstin pariin. Pointtina ei kuitenkaan ole, että otsikolla huijataan lukijaa: otsikon on vastattava sisältöä ja näin lunastettava lupauksensa. Mikäli näin ei tapahdu, lukija pettyy ja siirtyy nopeasti muiden sisältöjen pariin.


Osuva otsikko herättää tunnetta

Hämmästys, jännitys, huvitus ja ilo. Siinä tunteet, jotka viraali-ilmiöitä tutkineen Jonah Bergerin mukaan saavat käyttäjän pysähtymään. Jos otsikko onnistuu herättämään jonkin näistä tunteista, se ei voi olla epäonnistunut.


Onnistunut otsikko herättää toiveen hyödystä

Kiinnostus herää silloin, kun otsikko lupaa tarjota apua lukijan ongelmaan. Ei siis ihme, jos otsikot "Näin ostat viikon pääruuat alle 50 eurolla" tai "Viisi helppoa reseptiä, joilla taiot lounaan vartissa" saavat aikaan klikkauksia. Ne antavat lupauksen siitä, että teksti todella tarjoaa sellaista apua ja hyötyä, joka on lukijalle siinä hetkessä arvokasta.

© TOIMISTO POKS I KATRI KILPIÄINEN