• POKS

Millainen on hyvä Facebook-mainos ja neljä muuta yleisintä Facebook-mainontaa koskevaa kysymystä

Päivitetty: 11o heinä 2018

Eikö orgaaninen näkyvyys riitä?

Hyvin harvoin! Kauan on nimittäin niistä ajoista, kun Facebook-sivun julkaisut näkyivät kaikkien sivutykkääjien uutisvirrassa. Sivujen orgaaninen näkyvyys väheni jälleen Facebookin vuoden alussa tekemän algoritmiuudistuksen myötä. Se tarkoittaa, että viimeistään nyt on näkyvyyden tueksi hyvä ottaa myös maksettu mainonta. Toisekseen, vaikka orgaaninen näkyvyys olisi keskimääräistä paremmalla tasolla, tavoitat suurimmaksi osaksi vain niitä henkilöitä, jotka jo tykkäävät sivustasi – mainonnalla sen sijaan on mahdollista tavoittaa täysin uusia asiakkaita.


Kuinka paljon Facebook-mainonta maksaa?

Nyrkkisääntö = kympeillä tavoitat tuhansia, satasilla kymmeniä tuhansia ihmisiä. Minimibudjetti Facebook-mainonnalle on yksi euro per päivä. Mainontaa voi tehdä siis varsin pienelläkin summalla. Paljon on kiinni myös kohderyhmän suuruudesta: jos valittu kohderyhmä on selkeä – vaikkapa tietyn lokaation sisällä olevat käyttäjät – muutaman kymmenenkin euron kustannuksilla pääsee kohtuullisen hyviin tuloksiin. Jos käyttäjiä tavoitellaan suuremmalla scopella, ei muutamalla eurolla enää kovin pitkälle pötkitä.


Minimibudjetti Facebook-mainonnalle on yksi euro per päivä.

Teetkö Facebook-mainontaa tuurilla vai taidolla?

Mikä on paras aika mainostaa?

Ihan ensimmäiseksi: tutustu sivusi Kävijätiedot-välilehteen. Näin selvität, milloin seuraajasi ovat parhaiten linjoilla. Paitsi orgaanisia julkaisuja, myös mainontaa kannattaa ajoittaa kävijöiden toiminnan mukaan. Toisekseen: mieti, milloin olisi otollisin aika lähestyä potentiaalista asiakasta viestilläsi? Voiko ostopäätöksen tehdä työpäivän aikana tai lounastunnilla uutisvirtaa selaillessa? Vai onko viestisi sellainen, että se kiinnostaisi paremmin nimenomaan viikonloppuna tai illalla? Entä liittyykö viestisi tiettyyn ajankohtaan, kuten lähestyvään perjantai-iltaan?


Minkälainen on hyvä Facebook-mainos?

Sepä se. On hyvin hankalaa antaa yksiselitteistä ohjetta siitä, minkälainen Facebook-mainos on hyvä, toimiva tai tehokas. Jokainen yritys on uniikki, joten mainostenkin tulee olla yrityksen, sen tuotteiden ja palveluiden näkökulmasta mietittyjä. Ota huomioon kuitenkin vähintään nämä asiat:

1) Älä yritä puhutella kaikkia, vaan kustomoi mainos tietylle kohderyhmälle. Jos mainostamasi tuote tai palvelu on tarkoitettu miehille ja naisille, nuorille ja varttuneemmille, kissoille ja koirille, tee jokaiselle ryhmälle oma mainoksensa.

2) Muista terävä kärki: älä yritä myydä koko verkkokaupan sisältöä yhdellä ja samalla mainoksella, valitse yksi tuote.

3) Luova sisältö määrittelee, miten mainoksesi menestyy. Huonoilla kännykkäkuvilla, kirjoitusvirheillä ja tökeröllä grafiikalla harvoin voittaa käyttäjiä puolelleen.


Miten kohdentaa Facebook-mainontaa tehokkaasti?

Facebook-mainontaa voi kohdentaa demografisten tietojen (ikä, sukupuoli jne.), käyttäytymisen (esimerkiksi ihmisiin, jotka ovat palanneet matkoilta viikon sisällä) ja kiinnostuksen kohteiden mukaan (kuten käyttäjiin, jotka näyttäisivät olevan kiinnostuneita smoothiesta). Mainontaa on mahdollista kohdentaa myös yhteyksien mukaan esimerkiksi niin, että mainonta tavoittaa sekä sivuistasi jo tykkäävät että heidän kaverinsa. Kohdentamisessa on mahdollista hyödyntää myös olemassa olevia asiakasrekistereitä ja Facebook-pikseliä, jolloin mainoksia voi kohdentaa niihin henkilöihin, jotka ovat vieraillaat verkkosivuillasi. On myös edistyneempiä kohdentamismahdollisuuksia, jolloin mainontaa voi kohdentaa vaikkapa niihin henkilöihin, jotka ovat katsoneet Facebookssa julkaisemasi videon tai olleet vuorovaikutuksessa Instagram-tilisi kanssa.