• POKS

Miksi tuloksia ei synny somessa - 5 syytä

Päivitetty: 15o heinä 2018

Some-läsnäolo ja somessa markkinointi on yrityksille tehokasta brändinrakentamista ja myynninedistämistä. Mutta some-tekeminen ei ole helppoa: läsnäolon on oltava suunnitelmallista, sisältöjen kiinnostavia ja markkinoinnin relevanttia. Mitkä ovat yleisimmät syyt sille, että tulokset jäävät laimeiksi?


1) Tekemisesi ei ole suunniteltua

Some jää yleensä muun tekemisen jalkoihin ja siitä tulee aivan liian helposti toiminto, jonka pariin pysähdytään, jos inspiraatio iskee. Muista, että some-tekemisen tulee olla yhtä tavoitteellista ja suunnitelta kuin minkä tahansa muunkin yritykseesi liittyvän tekemisen.


2) Et käytä asiaan riittävästi aikaa

Jos some-tekemiseen ei panosta myös ajallisesti, ei tulostenkaan voi olettaa olevan kovin kummoisia. Tutkimuksen mukaan 58 prosenttia pienyrittäjistä käyttää viikossa alle tunnin aikaa Facebook-markkinointiin. Se on vähän sama juttu kuin ihmettelisi, miksi kunto ei kasva ja samaan hengenvetoon kertoisi viettävänsä kuntoilun parissa alle tunnin viikossa.


3) Et seuraa muutosta

Yksi sosiaalisen median kiehtovimpia puolia on sen jatkuva muutos. Samalla se – vähän raadollisestikin – tarkoittaa, että muutoksessa on pysyttävä mukana. Kärryiltä putoaa nopeasti ja käyttäjät aistivat helposti, jos yrityksen some-tekeminen ei ole ihan tässä päivässä.


4) Sisältösi eivät ole briljantteja

Sosiaalisessa mediassa markkinointi vaatii paitsi aikaa ja osaamista myös kovaa työtä. Tämän tietää oululainen kotimaiseen designiin erikoistunut Kure. Ylen julkaisemassa jutussa Hannu Laukkanen, yrityksen yksi omistajista kertoo, että yhden julkaisun parissa saatetaan työskennellä useita päiviä, jotta siitä saadaan priimaa. Totuus on, että sisältöjen määrä kasvaa, ihmisten käytettävissä oleva aika ei. Mieti siis, pysähtyykö käyttäjä sinun sisältösi pariin vai onko se helppo ohittaa yhdellä peukalon kevyellä pyyhkäisyllä.


5) Et käytä rahaa

Tiesitkö, että sivun keskimääräinen orgaaninen kattavuus (eli kuinka monta silmäparia sisältö tavoittaa ilman mainostamista) on nykyisin vain noin 12,5, prosenttia? Se tarkoittaa, että näkyvyytesi varmistamiseksi tarvitset myös mainosrahaa.