• POKS

Mikä Instagram Stories?

Käytätkö jo Instagram Storiesia aktiivisesti? Jos et, nyt voisi olla sopiva aika panostaa siihenkin osa-alueeseen.


Instagram Stories julkaistiin loppuvuodesta 2016, mutta se löi itsensä todenteolla läpi viime vuonna. Instagram-tarinaan voi lisätä kuvia ja videoita, jotka katoavat snapchatmäisesti 24 tunnin kuluessa. Julkaisujen päälle voi lisätä tekstiä, tarroja, sijaintitunnisteita ja hashtageja. Myös kyselyjen luominen onnistuu. Uusinta uutta Storiesissa ovat gif-tarrat, joita voi lisätä tarinoiden päälle.


Storiesit näkyvät ensimmäisenä Instagram-sovelluksessa. Tarinat löytyvät sovelluksen yläreunasta palloina. Ensimmäinen pallo on aina oma tarinasi, seuraavat pallot ovat seuraamiesi tilien tarinoita. Tarinat toistuvat automaattisesti. Tarina ohitetaan pyyhkäisemällä sormella vasemmalle. Jos tiettyyn tarinaan haluaa pysähtyä, pidetään sormea paikallaan tarinan päällä. Tarinoista voi poistua yläreunasta alhaalle pyyhkäisemällä. Tarinoita voi myös kommentoida; tarinan alareunassa näkyy aina erillinen kommentointipalkki tätä varten.


Mielenkiintoista on tietenkin, kuka tarinaasi on katsonut. Se selviää menemällä oman tarinan päälle. Vasemmassa alalaidassa näkyy, kuinka monta henkilöä kulloisenkin tarinan on katsonut. Kun lukemaa klikkaa, avautuu erillinen lista, josta näet kaikki käyttäjät, jotka ovat tarinasi katsoneet.


Tarinat ovat myös erinomainen keino tavoittaa uusia seuraajia (ja potentiaalisia asiakkaita). Instagramin hakusivun ylälaidassa on nimittäin aina ehdotettuja tarinoita käyttäjiltä, joita et vielä seuraa. Tarinoita ehdotetaan katsottavaksi myös sijainnin perusteella. Siksi tarinoiden sijaintitoimintoa kannattaakin hyödyntää esimerkiksi tietyssä lokaatiossa sijaitsevan yrityksen näkyvyyden parantamiseksi.


Kohokohdat

Yksi merkittävä asia myös markkinoijan kannalta Storiesissa on sen uusin ominaisuus: kohokohdat. Niiden avulla organisaatio tai brändi voi säilyttää muuten vuorokaudessa häviäviä tarinoita profiilissaan. Kohokohtia kannattaa käyttää ovelasti – mitäpä jos esittelisit niissä itsesi tai kertoisit niiden avulla yrityksesi tarinan?


Mainostaminen

Pian tarinoiden yleistymisen jälkeen myös mainostaminen osana Storiesia tuli mahdolliseksi. Mainokset ovat käyttäjien tarinoiden väliin automaattisesti sijoiteltuja sponsoroituja tarinoita. Mainostarinat voi ohittaa siinä missä orgaanisetkin tarinat, joten jos mielii saada aikaan tuloksia, on mainostarinan oltava mielenkiintoinen ja koukuttava, hyvin toteutettu ja laadukas.


Linkit

Instagram Storiesiin on mahdollista lisätä myös linkkejä, joilla käyttäjiä voi ohjata ulos sovelluksesta: tutustumaan tarkemmin tuotteeseen, ostoksille verkkokauppaan, lukemaan blogipostausta. Mukana on kuitenkin mutta, sillä toiminnallisuus on mahdollista vain niille yritysprofiililla toimiville, joilla on yli 10 000 seuraajaa. Niiden, jotka linkitystä pääsevät hyödyntämään, kannattaa ottaa toiminnallisuudesta kaikki irti.