• POKS

Mikä ihmeen stop motion?

Vuonna 2021 78 % kaikesta mobiilidatasta tulee olemaan videota.* Mutta jo nyt videon rooli some-alustoilla on suuri. Eikä vähiten siksi, että laadukas videosisältö nappaa käyttäjän huomion jopa viisi kertaa perinteistä still-kuvaa tehokkaammin** ja Instagramissa jopa tuplaa sisällön parissa vietetyn ajan.***

Videon voima on siis kiistaton. Mutta pelkkä formaatti ei ole avain onneen. Sisältö ja sen toimivuus ratkaisee, kuinka tehokkaasti video lopulta saa aikaan toivottua tulosta. Videota ei siis kannata tehdä formaatin vuoksi vaan siksi, että se todella tuottaa arvoa käyttäjälle. Perinteisen tyylin yritysesittelyvideot tai muut pönötyspätkät eivät siis ole sosiaalisessa mediassa kulutettavaa sisältöä, infoähkyssä harvempi haluaa feedinsä tukkeeksi myöskään tökeröä tee-se-itse-animaatiota.


Facebook- ja Instagram-videon kolme ensimmäistä sekuntia ovat ne kriittisimmät. Jos käyttäjän huomiota ei onnistuta muutaman aloitussekunnin aikana nappaamaan, ei julkaisun parissa vietetä kuin ohimenevä hetki. Pituudellakin on väliä: video ei voi olla alle kolmen sekunnin, mutta sen ei kannata olla liiankaan pitkä – olemmehan nykyisin keskittymiskyvyltämme kultakalojen tasolla. Facebook suosittelee noin 15 sekunnin pituutta, eikä ole sattumaa, että Instagram Storiesinkin maksimipituus on juuri 15 sekuntia.


Lyhyille, vangitseville videoille on siis tilausta. Yhä useampi brändi käyttääkin sisältönään niin kutsuttua stop motion -videota. Kyseessä on liikeanimaatio, jossa pysähtyneitä esineitä ja asioita liikutellaan siten, että elementit heräävät eloon kuva kerrallaan. Katso esimerkiksi, miten Yhteishyvä tai Fazer hyödyntävät stop motionia ja miten Onnenpussin uusi Rakkaus-pakkaus herää eloon Poksin tuottamassa toteutuksessa.



*Lähde: Cisco Visual Networking Index: Global Mobile Data Traffic Forecast Update, 2016–2021 White Paper, March 2017


**Lähde: Video in Mobile Feed by Kantar Media


***Lähde: Video in Mobile Feed by Kantar Media