• POKS

Kun käytän riittävästi rahaa, saan tuloksia - ja neljä muuta Facebook-mainonnan myyttiä

Päivitetty: 11o kesä 2018

Uutisvirtaa päivittäin selaillessa ei ehkä tule miettineeksi, että Facebook on yksi maailman suurimmista mainosmedioista. Tätä taustaa vasten on ymmärrettävää, että kanavassa näkymisestä täytyy maksaa. Edelleen maksettuun Facebook-mainontaan liittyy kuitenkin erilaisia harhaluuloja, jotka eivät pidä paikkaansa. Tässä niistä viisi. (Tsekkaa myös Taru Salokankaan 4 yleistä harhakäsitystä some-markkinoinnista -kirjoitus, joka aukoo erinomaisesti some-markkinointiin yleisesti liittyviä myyttejä.)


1) Facebook-mainonta on näkyvyyden ostamista postauksille

Ei ole kerta tai toinenkaan, kun Facebook-mainonnan ajatellaan olevan sitä, että sivuilla valmiina olevalle postaukselle ostetaan näkyvyyttä. Se on tapa, mutta se on vain yksi tapa. Facebookissa on monta erilaista mainosmuotoa, joita voi hyödyntää kekseliäästi. Mieti vaikkapa erilaisia kollaasimainoksia – usean kuvan nokkelilla yhdistelmillä voi katsojan pysäyttää viestin ääreen tavallista tehokkaammin.


2) Facebook-mainonnalla kannattaa tavoitella sitoutumista

Facebook-mainonnan yksi tärkeimmistä vaiheista on tavoitteen valinta. Ja kyllä, sitoutuminen on yksi pätevä tavoitevaihtoehto. Mutta aina sitoutuminen ei ole se järkevin tavoite. Jos tarkoituksena on saada vaikkapa lisää verkkokauppaostoja, ei sitoutuminen välttämättä palvele mainostajaa – mainonnan kustannukset kun perustuvat nimenomaan valittuun tavoitteeseen. Siksi tarjolla oleviin lukuisiin tavoitteisiin kannattaakin paneutua huolella: se avaa Facebook-mainontaan aivan uusia ulottuvuuksia.


3) Tavoitan sivujeni seuraajat ilman Facebook-mainontaa

Väärin! Vuoden alusta Facebook muutti algoritmiaan niin, että yritysten ja organisaatioiden julkaisut saavat entistä vähemmän näkyvyyttä käyttäjien uutisvirrassa. Orgaanisen näkyvyyden (eli sellaisen näkyvyyden, josta et maksa) varaan ei kannata jäädä toivomaan parasta. Helmikuun viimeisenä päivänä LittleThings ilmoitti lopettavansa toimintansa, kun uutisvirta vei somessa toimivalta julkaisijalta 75 prosenttia liikenteestä. Jos 12 miljoonan seuraajan sivustolle käy näin, kannattaa olla tarkkana, että itse ei jää uudistuksen tuomien muutosten jalkoihin.


4) Kunhan käytän riittävästi rahaa, saan haluamiani tuloksia

On totta, että mitä enemmän panostat rahallisesti, sitä enemmän saat näyttöjä ja kontakteja. Mutta muuttuvatko ne tulokseksi? Muista, että näyttö tai klikki ei ole sama asia kuin uusi asiakas tai osto. Vaikka käyttäisit hulppeat summat rahaa, mutta et esimerkiksi onnistu kohdentamaan mainontaasi järkevästi, on se sama kuin heittäisit rahaa ikkunasta ulos ja huutelisit perään.



5) Facebook-mainonta ei yksinkertaisesti toimi

Aina kun asiakas kertoo, että ei ole saanut yhtään mitään varteenotettavaa tulosta aikaan Facebook-mainonnalla, hälytyskellot soivat. MIKSI mainonta ei toimi? Siihen voi olla lukuisia syitä: luova sisältö ei herätä mielenkiintoa, mainoksen punainen lanka puuttuu, kohderyhmä on liian laaja, budjetti on tavoitteisiin nähden vähäinen, mainonnan ajoitus on väärä tai mainos ei yksinkertaisesti puhuttele käyttäjää. Ennen kuin Facebook-mainonnan teilaa tyystin, kannattaa ottaa aikalisä ja miettiä, mitä voisi tehdä paremmin.