• POKS

Hupi ennen hyötyä ja muut kiinnostavat some-kyselyn tulokset

Poksin Instagram Storiesin puolella oli käynnissä koko viikon kestävä some-kyselyspurtti. Tulokset olivat paitsi mielenkiintoisia, paikoin myös yllättäviä. Vai mitäs sanotte näistä?


Instagram ennen Facebookia

92 prosenttia vastaajista koki Instagramin Facebookia tärkeämmäksi sosiaalisen median kanavaksi. (Tähän melko radikaaliinkin jakaumaan saattoi tosin vaikuttaa se, että kysely toteutettiin nimenomaan Instagramissa, mutta tulos ei tokikaan selity pelkästään sillä.)


Mobiili rules!

Tietokoneella ei somea juuri selata. Huikeat 94 prosenttia kertoo nimittäin käyttävänsä somea mobiililaitteella.


Sosiaalista mediaa käytetään mobiilisti

Kuva kiinnostaa

Kuva kiinnostaa huomattavasti enemmän kuin pelkkä teksti: kuvan puolesta liputti 96 prosenttia vastaajista.


Kuva – hieman yllättäen – voitti myös videon. Video on ollut kovassa nosteessa jo pelkästään siksi, että esimerkiksi Facebookin algoritmi suosii videota stilliä enemmän. Mutta hieman yli puolet (56 %) kyselyyn vastaajista katselee kuitenkin mieluummin kuvia.


Meemin ja quoten välinen kisa meni puolestaan quoten hyväksi, sillä 60 prosenttia liputtaa quoteja meemien sijaan. Kuka tietää – ehkä viime aikoina ei ole nähty mitään niin huikaisevaa meemisadetta, että käyttäjät olisivat enemmän niiden kannalla?



Some vaikuttaa ostopäätöksiin

Jokainen vastaajista kertoi tehneensä ostopäätöksiä sen perusteella, että on nähnyt yrityksen tai brändin mainoksia sosiaalisessa mediassa. Enää ei siis kannata epäröidä some-mainonnan suhteen.


Lyhyttä ja ytimekästä, kiitos!

Entäpä sitten tekstin määrä: lyhyt teksti vei voiton, sillä alle puolet (46 prosenttia) vastaajista haluaa nähdä sosiaalisessa medissa nimenomaan pidempiä tekstejä, muut suosivat lyhyempää tarinointia.


Hupi ennen hyötyä 

Hyödyn ja huvin suhteen vastaajat olivat melko yksimielisiä. Viihteen kannalla oli kuitenkin niukka enemmistö (52 %). 


Kuva ennen tekstigrafiikkaa

Huikea enemmistö (80 %) oli sitä mieltä, että ”ihan oikea kuva” oli tekstigrafiikan varaan rakennettua quotea kiinnostavampi.


"Tuli sellainen fiilis, että kuvan takana on ihan oikea ihminen”, kommentoi eräs kuvan puolesta äänestäneistä ja tuli samalla kiteyttäneeksi hyvin sen, mitä kiinnostavalta Instagram-sisällöltä toivotaan. Siis sitä, että joku ihan oikeasti on heittänyt itsensä peliin. Juuri siksi niin harvoin silotellut kuvapankkikuvat toimivat somessa, sillä katsoja vääjäämättä vaistoaa tietyn epäaitouden.