• POKS

Hakukonehoukutteleva sisältö – näillä vinkeillä alkuun

Päivitetty: tammi 27

Google listaa Hakujen vuosi -raporttiinsa aina vuoden päätteeksi hakutrendit aihealueittain. Mitä suomalaiset hakivat Googlesta vuonna 2019? Ainakin he halusivat tietää, miten pysyä hereillä, miten saada rahaa ja miten Instagram-tili poistetaan. Myös kurtturuusu, hulavanne ja uunifetapasta kiinnostivat.


Entä miksi yksittäisten hakujen pitäisi kiinnostaa? Esimerkiksi siksi, että käyttäjät etsivät päivittäin tietoa, johon juuri sinulla voi olla oivallinen vastaus. Näin saat sisällöllä – olipa se sitten blogipostaus, artikkeli tai verkkosivujen leipäteksti – ohjattua liikennettä, eli parhaimmassa tapauksessa potentiaalisia asiakkaita, luoksesi.


Hakutrendejä kannattaa seurailla siis muutoinkin kuin vuoden päätteeksi. Google Trends tarjoaakin helpostilähestyttävän alustan tutkia hakuja vaikkapa päivittäin. Työkalun avulla voi myös tutkia yksittäistä aihealuetta tarkemmin ja löytää tulosten perusteella mielenkiintoista dataa oman sisältötekemisensä tueksi. Kokeilepa esimerkiksi tutkia tarkemmin hakutermiä koira ja katso, mitä suomalaiset juuri nyt googlailevat aiheesta.




Näiden vinkkien avulla pääset alkuun hakukoneystävällisessä sisällöntuotannossa.


Löydä kontekstiin sopivat hakutermit

Ensimmäinen vaihe hakukoneystävällisen sisällön luomisessa on löytää juuri ne sanat (kurtturuusu) tai hakutermit (miten pysyä hereillä), joissa on riittävästi tarttumapintaa yrityksen, brändin, tuotteen, palvelun tai alan tarjontaan. Sometoimisto voi kirjoittaa artikkelin, jossa käistellään Instagram-tilin poistamista (miten poistaa Instagram-tili), mutta uunifetapastaa on turha käsitellä. Ruokabloggaaja, ravintola tai melkeinpä mikä tahansa muu ruokatoimialan edustaja sen sijaan voi tarttua uunifetapasta-aiheeseen.

Valitse ensisijainen ja toissijainen hakutermi

Samasta aiheesta on yleensä löydettävissä useita eri termejä, jotka vastaavat käyttäjien hakuja. Tällöin kannattaakin valita yksi ensisijainen sana tai termi, josta sisällön ydin muodostuu. Toissijainen hakutermi tukee, mutta liittyy aiheeseen.

Toista, toista ja toista

Hakukoneoptimoidun sisällön idea on toistossa. Toista ensisijaista termiä otsikossa, ingressissä ja leipätekstissä riittävän usein, vähintään yhteensä kolme kertaa. Toissijaisen termin voi ujuttaa tekstiin myös muutamaan otteeseen.

Käytä perusmuotoa

Hakukoneet lukevat parhaiten perusmuotoa. Jos pääasiallinen hakutermi on hulavanne, se tulee sisällyttää tekstiin perusmuodossaan riittävän monta kertaa. Otsikkona Hulavanne – näin sinäkin opit käyttämään trendivälinettä toimii hakukoneiden silmissä siis paremmin kuin versio Hulavanteen käyttöopas.

Muista myös some

Hakusanat kannattaa muistaa myös somessa. Jos mahdollista, käytä esimerkiksi Instagramin profiilinimenäsi sellaista, joka sisältää ensisijaisen hakusanan. Ja mikäli se tuntuu mahdottomalta, sisällytä sana display-nimeesi. Myös Instagramin bio ja postausteksteissä käytetyt hashtagit ovat oivallisia paikkoja hakutermien upottamiseen. 


Muista kuitenkin, että jos hakutermit eivät istu tekstiin luontevasti, sisällöstä voi tulla tökerö, vaikeasti luettava ja kehno. Aseta siis kielioppi ja luettavuus aina hakutermien upottamisen edelle.