• POKS

EI

Varmasti jokainen meistä jollain tapaa tunnistaa kieltäytymisen vaikeuden. Toisille kieltäytyminen on helpompaa, toisille sitäkin vaikeampaa. Itse olen ollut aina jälkimmäistä koulukuntaa. Kieltäytymisen aiheuttama (yleensä täysin turha) syyllisyys on niin vaikea kestää, että mieluummin päätyy venyttämään omia aikataulujaan tai kitkuttelemaan jaksamisensa rajoilla, kuin että napakasti vain kieltäytyisi. 


Mutta brändäämisen tai yrityksen profiloinnin kannalta EI on KYLLÄ-sanaa tärkeämpi.


Kerron tarinan yritykseni alkutaipaleelta.


Y-tunnus ei ollut vielä edes plakkarissa, kun lupauduin suunnittelemaan ja toteuttamaan eräälle yritykselle Facebook-markkinointia (ilmaiseksi) saadakseni heti yritykseni ensimmäisinä elinviikkoina yhden käyttökelpoisen referenssin siitä, mitä tarjoan. Ja koska kaikki some-tekemiseen liittyvä on sydäntäni lähellä, en kokenut asiaa mitenkään rasittavaksi – päinvastoin, tällaisten projektien kanssahan halusin jatkossa päiväni viettää! Se kuuluisa mutta astui kuvaan siinä vaiheessa, kun toinen osapuoli alkoi venyttää alussa sovittua vähän joka suuntaan: olisi pitänyt (ilmaiseksi tietenkin) tehdä käyntikortti, uusia a-ständi, taittaa esite, suunnitella lehtimainos ja tehdä pari banneriakin – tehdä sellaisia asioita, jotka handlaan kyllä, mutta jotka eivät rehellisesti sanottuna ole minun juttuni – se mitä haluan tehdä ja mistä nautin. Kipuilin asian kanssa, kyllähän minun nyt pitäisi taipua, enkä aluksi osannut sanoa ei. Mielessäni oli nimittäin vahvasti yrittäjyyskurssin opettajan sanat siitä, että yrityksen ensiaskeleilla pitää tehdä kaikkea: sellaistakin, josta ei makseta ja sellaista, joka ei ole ydintarjontaa, mutta josta maksetaan.



Olen erittäin vahvasti eri mieltä opettajan kanssa.


Ilmaisen työn tekemisestä pitäisi kirjoittaa ihan oma juttunsa (ehkä vielä kirjoitankin), joten sitä en nyt käsittele tässä yhteydessä. Mutta, että ryhtyy tekemään asioita, joita ei jatkossa halua ylipäätään tarjota: niille kehotan sanomaan napakan ystävällisesti ei. Nimittäin – jos ryhtyy hommiin, profiloi samalla itseään vastaanottamiensa töiden kautta. Jos haluat keskittyä luonnonkosmetiikan myyntiin, et ota valikoimiisi synteettistä kosmetiikkaa, jos haluat olla ruokakuvaaja, et käytä aikaasi häissä kuvaten. Get the point?


Omaa toimintaansa on fokusoitava, jotta profiloituu oikein ja saa jatkossakin juuri niitä töitä, joita haluaa ja joiden tekemiseen on vaihtoehto parhaasta päästä. Siksi minä en edusta toimistoa, jolta voi ostaa kaikkea käyntikorttien suunnittelusta autojen teippaukseen vaan käytän suurimman osan ajastani markkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen sosiaalisen median kanaviin.


Se, mille sanot ei, profiloi sinua enemmän kuin se, mille sanot kyllä.


Niin... esimerkkitarinani ei muuten päättynyt kovinkaan kivasti. Kaikki kun eivät osaa vastaanottaa kieltävää vastausta. Sekin pitää hyväksyä ja uskaltaa siitäkin huolimatta pitää puolensa.